Hoofdstedelijke Kunstacademie – Brussel

Jonas Van Dosselaer |

Liefhebbers van kunst wanen zich in het walhalla zodra ze de Hoofdstedelijke Kunstacademie betreden in het hartje van onze Belgische hoofdstad. Professionele artiesten bieden in deze creatieve omgeving namelijk deeltijds kunstonderwijs aan in de disciplines theater, dans, muziek en beeldende kunst. Het kunstonderwijs biedt diverse voordelen in de ontwikkeling als persoon, of het nu in de vrije tijd is of ter voorbereiding op hoger kunstonderwijs. “Elk jaar organiseren wij een leuke opendeurdag, maar met de huidige COVID-19 pandemie verliep het dit jaar helemaal anders”, zo steekt Solange Betrand, directrice van de Hoofdstedelijke Kunstacademie, van wal.

We kunnen er al lang niet meer omheen: de pandemie heeft de hele wereld in zijn macht en het belang van de virtuele wereld was nog nooit zo duidelijk. Ook in de Koninklijke Kunstacademie in Brussel is de invloed van het virus merkbaar, want van de jaarlijkse opendeurdag in de zomer was door de heersende lockdown geen sprake. “We hechten er veel belang aan dat ons publiek een goed beeld krijgt van onze gebouwen en de diensten die we aanbieden, want we hebben geen klassieke lokalen zoals op de lagere school en dat zetten we dan ook jaarlijks graag eens in de kijker. Aangezien de opendeurdag in het water viel, zijn we overgeschakeld naar een virtuele vervanging”, zo gaat Solange verder.




De interactieve digital twin ondersteunt ons afstandsonderwijs.

“Hiervoor hebben we kunnen rekenen op de expertise van MEET HET. Hoe we bij hen terecht zijn gekomen? Een tijdje geleden had ik al eens een online infodag gevolgd, dus zo wist ik van hun bestaan en ik besloot om contact op te nemen.” Dat Solange zeer tevreden is, blijkt uit de manier waarop ze de samenwerking beschrijft. “Alles verliep zeer vlot. Jullie konden snel ter plaatse komen om de metingen uit te voeren en binnen de kortste keren kregen we het eindresultaat. Nu kan iedereen online de academie bezoeken en virtueel rondwandelen in de gangen en klassen, wat toch meer leven in de brouwerij brengt dan gewoon een aantal video’s op YouTube te plaatsen. Bovendien beschikken we nu evenzeer over een platform om onze leerlingen te ondersteunen bij afstandsonderwijs”, zo besluit een trotse en tevreden Solange.

Meer info over een digital twin?
Schrijf je nu in op onze nieuwsbrief.